Totalt antall sidevisninger

mandag 20. januar 2020

Dahlia og kompost

Vi er kommet langt ut i Januar,og jeg sitter her og er litt bekymret for denne merkelige vinteren vi har...
I dag var det 9 plussgrader, og selv om det er noe snø, så er  mange av bedene dekket av is og vann:((
Nå er ikke vinteren min favorittårstid, for det er våren;) men for hagens planter, hadde det vært best med en stabil vinter...og en god snødyne.


For uten å bekymre meg for denne rare vinteren, drømmer jeg meg litt bort og planlegger litt.
Jeg er veldig glad i Dahlia,og planen er å utvide samlingen av disse.
Det er jo så utrolig mange fantastiske varianter, både i farge, fasong og størrelse.
 Jeg har bestilt både knoller og frø, pluss at jeg har en del som vinterlagres i kjelleren.









Bare å begynne å glede seg til en fargerik vår:))






I drivhuset står Vinterportulakken grønn og fin, til tross for utrolig mange kuldegrader før jul.
Og snart skal jeg til med vintersåing, spennende tider framover:))
























Så over til kompost:))
Jeg komposterer alt kjøkkenavfall med Bokashi metoden.
Men det er jo ikke så greit å få gravd ned det i hagen under vinteren...
Før komposterte jeg i varmkompost, og den bingen måtte  jo være super til å grave ned Bokashien på vinteren tenkte jeg:))
Så i høst la jeg hageavfall i bunnen på beholderen og fylte på jord oppå. Der graver  jeg ned  Bokashien nå, til våren kommer.
Og der skal jeg si mine gode hagehjelpere er ivrige og mange.
I bingen er det godt og varmt, og her forvandles kjøkkenavfallet raskt om til fin jord.
Kjekt å ha en jordfabrikk i hagen på vinteren, så kan jeg sitte inne og legge planer og drømme om en fargerik vår i hagen, mens mine venner gjør kjøkkenavfallet om til "hagens gull"
Det er en flott tanke;))

2 kommentarer:

  1. Hei, kjekt å planlegge våren. Jeg har også litt georginer som skal opp fra kjelleren, men ikke så mange. Irriterende med denne hakkeren, har vært hos meg også, jeg trykket på nettsøppel og da forsvant den helt. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
  2. Når vinteren er så grønn som den er her i år, blir lengselen etter våren enda sterkere enn vanlig. Hadde det ikke vært for erfaringen med at det kan bli mye vinter i februar og mars, så hadde jeg nok vært i gang allerede. Vi får smøre oss med tålmodighet og heller drømme om alt vi skal gjøre når tiden er der. Ha ei god helg!

    SvarSlett