Totalt antall sidevisninger

søndag 15. september 2019

Septemberdager

 Septemberdagene går sin gang..
Det har vært dager med mye regn, men på formiddagen i dag rakk jeg å gå en lang tur før regnet kom:))
Så godtå være ute og se forandringene og skiftningene i fargepaletten.

I år blir det epler i hagen, det gledes:))

Kanskje blir det etter hvert så en kan lage både eplemos og annet godt:)
 Nedgangen til kjøkkenhagen, går gjennom denne enkle buen flettet sammen av greiner fra hagen.
En Humleplante vokser ved ene siden.

Høsting og opprydding er i gang.
Planterester,som gulrotgress, blad av rødbeter,bønner,ja alt av rester graver jeg ned i bed og pallekarmer sammen med Bokashikompost, så det kan bli jord.
 Ei korg med bønner står på trappa, klare til å bli med inn.
Agurker
Det ble så mange at jeg måtte sylte en del.
Har ikke syltet slike agurker før,men tror det ble bra :)
En høstbukett i hvitt og gult ble tatt inn før regnet kom for fullt.
Fluesopper å rekke og rad.
Måtte bare stoppe og beundre disse på turen idag.
Foruten å beundre naturens skiftninger og flotte farger, kan en jo begynne å glede seg til å sette løker for å sikre vårblomstringen;))

Og også så smått begynne å planlegge hva en skal så av frø....er jo ikke så lenge til;))
Må du ha en lun og fin kveld!

3 kommentarer:

  1. Så flotte bilder du har tatt, fine eplebilder og av fluesoppen.
    Da jeg skulle tegne sopp som barn, tegnet jeg alltid denne, var nok betatt av fargene.
    Jeg liker veldig godt buegangen du har laget. Hadde vært morsomt å hvite hvordan du har gjort det og hva slags kvister du har brukt?
    Ha en fin uke, Toril!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid
      Takk for fine ord:))
      Jeg tegnet også fluesopper når sopp skulle tegnes,tror også det var fargen som gjorde det:)
      Du lurte på buegangen, den er laget å aller enkleste måte, du trenger bare lange greiner/kvister og et spett.
      Greinene jeg brukte var en blanding, det er både selje, rogn og pil tror jeg.Tok det jeg hadde.
      Lager et hull med spett, et på hver side, og såpass dype at de går et stykke ned i bakken så det sitter godt.
      Jeg tok to lange greiner i hvert hull og tvinnet dem sammen.
      Greinene må være såpass lange at de når du har satt dem i bakken, kan tvinne dem sammen der de møtes på toppen av buen, og slik at buen blir høy nok til at kan gå gjennom den uten ta du treffer toppen med hodet.
      Gjerne litt god klaring.
      For å forsterke buen tvinner jeg noen litt tynnere kvister over der de møtes på toppen, fra hver side.
      Det sitter godt sammen,trenger ikke bruke tau eller streng for å feste det.
      Håper det ble forståelig.
      Enkel å lage og lett å skifte ut når det trengs:)

      God uke videre Turid.

      Slett
    2. Takk for god forklaring, det kommer også godt fram på bildet, men jeg var usikker på om du satte en/to solid pinne på hver side før du starter med å tvinne kvister over i buen. Forstår at her er det bare å bruke alt som lar seg bøye. Må bli neste vår jeg prøver! Ha en fin dag!

      Slett